تاکسیرانی

 

جلسه تاکسیرانی

تاکسی

دهها سال پیش هنگامی که زندگی شهرنشینی با سرعت در حال گسترش و فقدان نظام حمل و نقل درون شهری از نیروی پیش رونده مدنیت می کاست،کالسکه ها تنها تکیه گاه مردم برای جابجایی در سطح شهرهای نه چندان بزرگ بودند. ضرباهنگ کُند این وسیله نقلیه با سرعت حرکت قطار تمدن، همخوانی نداشت و در این هنگام مخترعان در آزمونی نو قرارگرفتند. پدیده ای که بتواند مردم بیشتری را در زمانی کمتر جابجا کند. این گونه بود که موتورهای بنزینی درون سوز و به دنبالش ” اتومبیل” متولد شد.

این‌ مَرکب‌ در ابتدای‌ سال‌های‌ ساخت،‌ تنها وسیله‌ای‌ تجملی‌ و برای‌گردش‌های‌ آخر هفته‌ ثروتمندان‌ به‌ کار می‌رفت ‌و تعدادش‌ انگشت‌ شمار بود. مردم‌ کم کم به‌ این‌ وسیله‌ دل‌ بسته و رفته ‌رفته‌ اتومبیل‌ بخشی‌ از زندگی‌ روزمره ‌اجتماعی‌ و اقتصادی‌ گردید.

روزی از روزها (سال ۱۳۰۶) خودرویی ساخت آمریکا به نام ” Bed Ford ” یا اصطلاحاً “ب ب فورد” به عنوان اتومبیل کرایه ای که شهروندان تهرانی را از نقطه ای به نقطه ای دیگر جابجا می نمود آغاز به کار کرد. بعدها به این خودروی کرایه نام  تاکسی که واژه ای فرانسوی است نهاده شد.

پس از آن اتومبیل‌هایی نظیر: پاودا، وُلگا، واکسهال، آستین، اوشکودا، شورولت، مسکوویچ، هیلمن، موریس، وانگارد، دکاوه، بنز، فیات، سیتروئن و … وارد بازار حمل و نقل مسافر شهری گردیدند.

آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به تاکسی

۱- آیین نامه انضباطی سازمان های حمل و نقل همگانی کشور

۲- آیین نامه اجرایی حمل و نقل دانش آموزان مدارس (شماره ۸۹۳۷۰/ت ۳۲۶۸۰ک مورخ ۸۷/۰۶/۰۳)

۳– دستورالعمل اجرایی آیین نامه حمل و نقل دانش آموزان مدارس مصوب هیات وزیران (ابلاغی وزارت کشور به شماره ۸۸۱۲۷/۱/۳/۳۷ مورخ ۸۸/۰۵/۱۴)

۴- ضوابط تبلیغات در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور (ابلاغی وزارت کشور به شماره ۱۲۱۹۳۰/۱/۳/۳۷ مورخ ۸۹/۸/۱۱)

۵- ماده (۴) تصویب نامه شماره ۹۲۳۰۸/ت۴۰۵۸۷ک مورخ ۱۳۸۷/۰۶/۰۷ در خصوص سن فرسودگی خودروها

۶- آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و اصلاحیه‌های بعدی آن (شماره ۶۱۵۷۲/ت۴۲۵۹۶ک مورخ ۸۸/۳/۲۰)

۷- بند ۱ برنامه کاهش آلودگی هوا در هشت شهر بزرگ کشور مصوب هیئت وزیران

۸-آئین نامه اجرائی قانون الحاق یک تبصره به ماده واحده قانون راجع به تمرکز امور مربوط به تاکسیرانی شهر تهران زیر نظر شهرداری تهران مصوب ۱۳۵۹/۰۳/۲۸ شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران و اصلاحیه آن مصوب ۱۳۷۹/۰۶/۱۳ (شماره ۹۸۵۹/ت/۱۴۹۳۰ه مورخ ۷۴/۸/۱۲)

۹-دستورالعمل نحوه اجرای آیین‌نامه اجرایی قانون راجع به تمرکز امور تاکسیرانی (ابلاغی وزارت کشور به شماره ۲۳۰۰۰/۱/۳/۳۴/۷۲۵مورخ ۷۵/۱۲/۲۲)

۱۰-رأی شماره ۴۴۵ الی ۴۴۶ مورخ ۱۳۸۴/۰۹/۰۶هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص تسری ندادن قانون تمرکز امور مربوط تاکسیرانی به مؤسسات اتومبیل کرایه

۱۱-دستورالعمل پلیس راهور ناجا در خصوص رنگ تاکسی‌های درون‌شهری

۱۲-دستورالعمل راه‌اندازی شرکت‌های تعاونی و خصوصی تاکسیرانی

۱۳-دستورالعمل اجرایی نحوه جایگزینی خودروهای مسافربر شخصی ساماندهی شده مصوب جلسه هیأت نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور مورخ ۸۶/۱۱/۰۶

۱۴-رویه معرفی خودروهای تاکسی جهت تبدیل به سیستم دوگانه سوز

۱۵-دستورالعمل جابجایی تاکسی از شهری به شهر دیگر (ابلاغی وزارت کشور به شماره ۹۹۰۴۶/۱/۳/۳۷ مورخ ۸۹/۶/۳۱)

۱۶-نامه مدیر کل دفتر هماهنگی حمل و نقل و ترافیک سازمان شهرداری‌ها در خصوص ممنوعیت واگذاری تاکسی به افراد بازنشسته

تاکسی

سازمان حمل ونقل جمعی شهرستان لنجان

مینی بوسرانی

وانت بار

سازمان حمل ونقل جمعی شهرستان لنجان

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس پست الکترونیکی شما منتشر نمی‌شود.

vanetta_noemi